Prawo komunikacji elektronicznej – zmiany w umowach abonenckich zawartych przed 10.11.2024 r. obowiązujące od dnia 10.11.2024 r.

Szanowni Abonenci usług telekomunikacyjnych CSM „Nasza Praca”,
Częstochowska Spółdzielnia Mieszkaniowa „Nasza Praca” informuje, że w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej niezależnie od zmian Regulaminu świadczeń usług telekomunikacyjnych w sieci CSM „Nasza Praca”, zmianie od 10 listopada 2024 r. ulegnie także treść umów zawartych do tej daty.
Zmiany te nie generują po Państwa stronie żadnych dodatkowych kosztów ani nie wymagają od Państwa zawarcia jakichkolwiek aneksów do posiadanych umów.
Niniejszy komunikat ma na celu wypełnienie obowiązków informacyjnych spoczywających na Częstochowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Nasza Praca” jako dostawcy usług telekomunikacyjnych

Zmodyfikowane zostają następujące elementy umów dotychczasowych:
I. Dotychczasowe postanowienia dotyczące jednostronnej modyfikacji umów zostają zastąpione przez następujące postanowienia:

1. Dostawca usług może dokonać jednostronnej zmiany warunków umowy
o świadczenie usług komunikacji elektronicznej w przypadku, gdy:
1) konieczność wprowadzenia zmian wynika:
a) bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług,
b) z decyzji Prezesa UKE;
2) proponowane zmiany:
a) są wyłącznie na korzyść abonentów, w tym powodują obniżenie cen usług komunikacji elektronicznej lub dodanie nowej usługi,
b) mają charakter wyłącznie administracyjny i nie pociągają za sobą negatywnych skutków dla abonentów.
2. W przypadku braku akceptacji zmian, o których mowa w ust. 1, Abonent może wypowiedzieć umowę z uwzględnieniem konieczności zapłaty odszkodowania, tj. zwrotu udzielonej ulgi udzielonej w związku ze świadczeniem usług na zasadach promocyjnych (w wysokości pomniejszonej proporcjonalnie za okres od dnia zawarcia Umowy do dnia jej rozwiązania), w terminie do dnia wejścia zmian w życie.
3. Dostawca usług w przypadku, o którym mowa w ust. 1, podaje do publicznej wiadomości przez publikację na swojej stronie internetowej treść proponowanych zmian, z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeżeli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa UKE, przy czym termin na realizację tego prawa nie może być krótszy niż do dnia wejścia w życie tych zmian.
4. Bezzwłocznie po publikacji, o której mowa w ust. 3, Dostawca usług:
1) doręcza na trwałym nośniku abonentowi podane do publicznej wiadomości informacje, o których mowa w ust. 3, oraz
2) informuje na trwałym nośniku abonenta o uprawnieniu, o którym mowa w ust. 2.
5. Dostawca usług może dokonać jednostronnej zmiany warunków umowy
o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawartej na czas określony, jeżeli konieczność wprowadzenia zmiany wynika z innych obiektywnych okoliczności niż wskazane w ust. 1, na które Dostawca usług nie ma wpływu i których nie mógł przewidzieć, jeżeli możliwość wprowadzania zmiany przewidziano w treści umowy.
6. W przypadku braku akceptacji zmian, o których mowa w ust. 5, abonent do dnia wejścia w życie tych zmian może wypowiedzieć umowę bez konieczności zapłaty odszkodowania.
7. Dostawca usług w przypadku, o którym mowa w ust. 5, z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem zmian w życie:
1) doręcza abonentowi będącemu stroną treść każdej proponowanej zmiany na trwałym nośniku w postaci pisemnej, chyba że abonent złożył żądanie określone w ust. 8,
2) podaje do publicznej wiadomości przez publikację na swojej stronie internetowej treść każdej proponowanej zmiany
8. Abonent może żądać doręczania treści każdej proponowanej zmiany w formie innej niż wskazana w ust. 7, wskazując w tym celu adres korespondencyjny, adres poczty elektronicznej lub adres elektroniczny innego środka komunikacji elektronicznej, o ile dostawca usług komunikacji elektronicznej umożliwia korzystanie z innego środka komunikacji elektronicznej.

II. Rozszerzone zostaje uprawnienie do wypowiedzenia umów telekomunikacyjnych (w zakresie telewizji kablowej) z winy Dostawcy usług telekomunikacyjnych poprzez wprowadzenie następującego zapisu:
W przypadku występowania znaczących, stałych lub częstych, rozbieżności między rzeczywistym wykonaniem usług telekomunikacyjnych w postaci usługi dostępu do telewizji kablowej, a warunkami określonymi w umowie, Abonent po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego może, poza uprawnieniem do dochodzenia roszczenia z nienależytego wykonania umowy, wypowiedzieć umowę z winy Dostawcy usług. W takim przypadku dostawcy usług nie przysługuje odszkodowanie, o którym mowa w art. 304 ust. 1.
III. Rozszerzone zostaje uprawnienie do wypowiedzenia umów o świadczenie usługi dostępu do Internetu o ich wypowiedzenie w związku ze zmianą dostawcy poprzez wprowadzenie następującego zapisu:
Abonent, żądając zmiany dostawcy usługi dostępu do Internetu może wypowiedzieć umowę z dotychczasowym Dostawcą usługi dostępu do Internetu (tj. CSM „Nasza Praca”), bez zachowania terminów wypowiedzenia określonych w rozwiązywanej umowie. W takim przypadku abonent jest obowiązany do uiszczenia opłaty dotychczasowemu dostawcy usług w wysokości nieprzekraczającej opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia, nie wyższej jednak niż opłata abonamentowa za jeden okres rozliczeniowy, powiększonej o odszkodowanie w wysokości sumy części opłaty abonamentowej, które abonent jest obowiązany uiścić do czasu zakończenia obowiązywania umowy.
IV. Zmieniona zostaje procedura działania Dostawcy w związku z nieuiszczaniem przez Abonentów w terminie opłat abonamentowych poprzez wprowadzenie następującego zapisu:
W przypadku gdy Abonent pozostaje w zwłoce z terminowym uiszczaniem płatności z tytułu opłat abonamentowych:
1) Dostawca usług, wobec którego Abonent opóźnia się z zapłatą za świadczoną usługę, powiadamia tego Abonenta o zamiarze ograniczenia świadczenia tej usługi, jeżeli Abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 7 dni od dnia doręczenia powiadomienia;
2) po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w pkt 1, Dostawca usług może ograniczyć świadczenie tej usługi, chyba że jest to technicznie niewykonalne lub ekonomicznie niezasadne;
3) jeżeli po upływie 7 dni od dnia ograniczenia albo wystąpienia przyczyny braku możliwości ograniczenia świadczenia usługi, o których mowa w pkt 2, Abonent nie zapłacił zaległych należności, Dostawca usług niezwłocznie powiadamia tego abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi;
4) jeżeli w terminie 3 dni od dnia doręczenia powiadomienia, o którym mowa w pkt 3, Abonent nie zapłaci zaległych należności, Dostawca usług może zawiesić świadczenie usługi;
5) w przypadku złożenia reklamacji dotyczącej wysokości należności z tytułu świadczenia usługi, zawieszenie świadczenia usługi nie może nastąpić wcześniej niż po upływie 21 dni od dnia wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego, o którym mowa w art. 379 ust. 2 PKE, pod warunkiem zapłaty bezspornych należności;
6) Dostawca usług zobowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia zapłaty zaległych należności, wznowić świadczenie usługi zawieszonej lub ograniczonej;
7) Jeżeli w terminie 7 dni od dnia zawieszenia świadczenia usługi telekomunikacyjnej nie ustały przyczyny jej zawieszenia, Dostawca usług powiadamia Abonenta o zamiarze wypowiedzenia umowy z winy abonenta po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego powiadomienia, w przypadku gdy abonent nie zapłaci zaległych należności;
8) powiadomienie, o którym mowa w pkt 1, pkt 3 oraz pkt 7 doręcza się bezpłatnie na trwałym nośniku na wskazany przez Abonenta do kontaktu adres korespondencyjny, adres poczty elektronicznej lub adres innego środka komunikacji elektronicznej (w szczególności poprzez system EBOK-TVK), jeżeli Dostawca usług umożliwia korzystanie z innego środka komunikacji elektronicznej;
9) jeżeli Abonent uporczywie opóźnia się z zapłatą za świadczoną usługę, Dostawca usług powiadamia tego Abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi. Jeżeli Abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi, Dostawca usług telekomunikacyjnych może zawiesić świadczenie tej usługi.

Powyższe zmiany obowiązują od dnia 10 listopada 2024 r.
Wobec tego raz jeszcze informujemy, że nie godząc się na ich wprowadzenie, mogą Państwo umowę wypowiedzieć najpóźniej do 9 listopada 2024 r. Informujemy, że jeśli umowa zawierała ulgę promocyjną, wypowiedzenie jej będzie się wiązało z koniecznością zwrotu przez Państwa ulgi w proporcjonalnie pomniejszonej wysokości.
Informacja dostępna jest do pobrania pod poniższym linkiem:
Prawo komunikacji elektronicznej – zmiany w umowach abonenckich zawartych przed 10.11.2024 r. obowiązujące od dnia 10.11.2024 r.